Jednym z najważniejszych elementów układu elektrycznego w pojazdach jest akumulator. Głównym zadaniem akumulatora jest dostarczenie ładunków elektrycznych do rozrusznika w momencie rozruchu silnika, aczkolwiek to nie jest jego jedyne zadanie. Ze względu na bardzo zaawansowaną technologię, aktualnie produkowane samochody osobowe posiadają szereg układów elektronicznych, które zasilane są przy pomocy prądu. Akumulator w swojej pracy może znajdować się w dwóch fazach:

  • rozładowywania (pobieranie prądu, np. podczas rozruchu silnika),
  • ładowania (przyjmowanie jednostek elektrycznych przy pomocy alternatora).

Jak jednak rozpoznać objawy braku ładowania akumulatora i dlaczego akumulator nie ładuje się?

Objawy braku ładowania

Informację o braku ładowania akumulatora w autach nowej generacji, możemy otrzymać za pomocą komputera pokładowego. W przypadku posiadania starszego modelu samochodu wyświetla nam się czerwona ikonka, symbolizująca baterię. To bardzo poważny komunikat, wystosowany przez sterownik naszego pojazdu. W takim przypadku powinniśmy natychmiast sprawdzić przyczynę braku ładowania akumulatora. W tym momencie wszelkie zużycia prądu pobierane są z zapasowych jednostek elektrycznych, zgromadzonych w akumulatorze. Jest to awaryjne rozwiązanie, które pozwoli na dojechanie do najbliższego warsztatu, w celu diagnozy usterki.

Diagnoza usterki

W celu upewnienia się, jaka przyczyna powoduje brak ładowania akumulatora podczas jazdy, powinniśmy skorzystać z najprostszego multimetru. Odczyt należy ustawić na prąd stały DC i następnie przyłożyć końcówki miernika do biegunów akumulatora. Ważne jest, aby pomiaru dokonać bezpośrednio na biegunach akumulatora, w celu uniknięcia spadków napięcia. Prawidłowy odczyt powinien wskazywać od 13,6 V, nawet do 16 V. Jeśli odczyt oscyluje wokół 12 V lub mniejszej, to mamy pewność, że awarii uległ system ładowania. Najczęstszymi awariami związanymi z brakiem ładowania są:

  • uszkodzenie alternatora,
  • uszkodzenie mechaniczne paska klinowego lub wielorowkowego,
  • uszkodzenie układu elektrycznego.

Alternator

Alternator w naszym pojeździe służy do dostarczania energii elektrycznej na bieżąco wszelkim odbiornikom prądu, podczas uruchomionego silnika oraz ładowania akumulatora. Akumulator przy działającym alternatorze jest tylko buforem zgromadzonych ładunków elektrycznych.

Rodzaje awarii alternatora

Awarie alternatora możemy podzielić na:

  • Uszkodzenie szczotek – jest to element, który najczęściej ulega awarii ze względu na zużycie. Odpowiada on za odbieranie ładunków elektrycznych i przekazanie ich dalej.
  • Uszkodzenie łożysk alternatora – wada ta charakteryzuje się zwiększonym obciążeniem podczas obrotów wirnika alternatora wokół własnej osi. Możliwe jest zdiagnozowanie tej usterki za pomocą kontroli głośności pracy alternatora, wraz ze wzrostem obrotów silnika.
  • Uszkodzenie obudowy alternatora – do tego typu usterek należą wszelakie pęknięcia lub ubytki w obudowie. W tym wypadku konieczna jest całkowita wymiana alternatora.
  • Uszkodzenie regulatora napięcia – charakteryzuje się wahaniami napięcia prądu wychodzącego z alternatora.

Uszkodzenie paska klinowego lub wielorowkowego

Alternator, który nie podaje napięcia, nie musi być sam w sobie przyczyną awarii. Rolkę alternatora napędza pasek klinowy lub wielorowkowy, który często ulega całkowitemu zerwaniu lub wyciągnięciu. W następstwie takich objawów często zmuszeni jesteśmy do wymiany paska, wymiany rolek lub wymiany napinacza, odpowiadającego za regulowanie naciągnięcia paska. W przypadku zerwania lub uszkodzenia paska, alternator nie będzie ładował akumulatora.

Awaria układu elektrycznego

Najczęstszą przyczyną awarii układu elektrycznego jest pęknięcie izolacji wiązki kabli, co wiąże się z niekontrolowanym przepływem napięcia poza wyznaczony obręb przewodu elektrycznego. Miejsca, w jakich najczęściej występują tego typu awarie, to wszelakie ruchome łączenia (drzwi, klapa bagażnika) oraz działanie warunków zewnętrznych (temperatury ujemne), które mają duży wpływ na elastyczność izolacji.

Podsumowanie

Przy okazji przeglądu instalacji, warto sprawdzić sam akumulator (czy nie uległ on fizycznemu uszkodzeniu). Prawidłowo działająca bateria, przy wyłączonym silniku bez poboru prądu, powinna wskazywać napięcie w granicach 12,5 V. Aby zapewnić dobry przepływ prądu pomiędzy akumulatorem a resztą instalacji, warto zadbać o dobre przewodzenie klem na biegunach baterii. W celu ich oczyszczenia możemy użyć papieru ściernego.