Akumulator jest jedną z wielu części eksploatacyjnych w aucie, który po pewnym czasie użytkowania jesteśmy zmuszeni wymienić na nowy. Jaka jest żywotność akumulatora? Ciężko jednoznacznie określić, przez jaki okres czasu akumulator będzie niezawodny. Bardzo dużo zależy od sposobu eksploatowania oraz jakości wytworzenia w fabryce (bez wad mechanicznych). Średnio przyjmuje się 5 lat, jako czas po jakim powinno się wymienić akumulator na nowy.

Kiedy wymienić akumulator?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie stanu naszego akumulatora, jest dokonanie oględzin magicznego oka, zamontowanego na pokrywie baterii. Magiczne oko służy określeniu aktualnego stanu akumulatora:

  • kolor zielony – symbolizuje prawidłowy stan naładowania akumulatora,
  • kolor czarny – sugeruje konieczność doładowania baterii,
  • kolor biały/żółty – świadczy o konieczności wymiany akumulatora.

Magiczne oko występuje w akumulatorach bezobsługowych. Samochody nowszej generacji mają możliwość wyświetlenia aktualnego napięcia akumulatora na komputerze pokładowym. Najbardziej wiarygodnym pomiarem jest zastosowanie standardowego multimetru, ustawionego na pomiar prądu stałego, a następnie przyłożenie końcówek pomiarowych koniecznie do biegunów akumulatora, w celu uniknięcia spadku napięcia na stykach klem. Prawidłowy odczyt przy wyłączonym silniku powinien wskazywać wartość pomiędzy 12,4V a 12,8V. Jeśli nasza wartość odczytu nie mieści się w podanej skali, pierwszym krokiem jaki powinniśmy wykonać, jest sprawdzenie napięcia na akumulatorze przy uruchomionym silniku. Wówczas odczyt powinien wskazywać od 13,6V nawet do 15V. Jeśli wartość odczytana na uruchomionym motorze jest niższa niż powinna, powodem niedoładowania akumulatora jest nasz alternator. Jeśli alternator działa prawidłowo, a nasz akumulator nie ma prawidłowego napięcia, to pierwszym krokiem powinna być próba jego doładowania. Konieczność ta może być spowodowana przejazdami na krótkich odcinkach lub niskimi temperaturami otoczenia.

Zakup odpowiedniego akumulatora

Jeśli stwierdzimy, że wymiana akumulatora w naszym samochodzie jest koniecznością, na samym początku musimy pamiętać o wybraniu odpowiedniego modelu. Jeśli zdecydujemy się na zakup baterii we własnym zakresie, musimy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • pojemność akumulatora – określana w Ah (amperogodzinach), jest przelicznikiem poboru prądu, jaki akumulator jest w stanie zasilić przez określoną ilość godzin. Producent tę wartość podaje w książce katalogowej. Możemy ją również odczytać z etykiety starego akumulatora.
  • Prąd rozruchowy – jest to wartość podawana w A (amperach), określa maksymalny prąd używany do rozruchu samochodu. Jego dedykowaną wartość można odczytać w dokumentacji producenta lub oznaczeniu na zamontowanym akumulatorze.
  • Biegunowość – pojęcie to oznacza, z której strony znajduje się biegun dodatni. Stronę biegunów oznacza litera wraz symbolem + (L+ lewy, P+ prawy).
  • Mocowanie – producenci samochodów stosują różne mocowania akumulatora. Do najpopularniejszych należą mocowania B00, B01, B13.
  • Rozmiar biegunów – producenci stosują różne wielkości biegunów przy akumulatorach, niestandardowe bieguny występują głównie przy małych bateriach.
  • Rozmiar akumulatora – producenci głównie ze względu na zagospodarowanie miejsca w samochodzie, stosują różnego wymiaru akumulatory. Jedne są wyższe niż standardowe, drugie dłuższe, inne zaś bardziej kwadratowe.
  • Rodzaj technologii – technologia wykonania akumulatora jest bardzo ważnym elementem, ze względu na technologie wykorzystane przy produkcji. Głównym wyróżnikiem jest system Start-Stop.

Jeśli koniecznie zdecydujemy się samodzielnie dobierać akumulator, warto zastosować się do wytycznych producenta. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z serwisów internetowych, gdzie znajdziemy wyszukiwarkę akumulatorów. Wyszukiwarka dzięki podstawowym danym na temat naszego auta, dobierze odpowiedni akumulator pod każdym kątem. Możemy również skorzystać ze stacjonarnego serwisu lub sklepu firmowego, gdzie wykwalifikowany pracownik zrobi to za nas.

Wymiana akumulatora w samochodzie

Ze względu na zaawansowane systemy elektroniczne, niektóre pojazdy przy wymianie akumulatora wymagają ingerencji programem serwisowym. W takim przypadku niezbędna jest wizyta w autoryzowanym serwisie. Jeśli nasze auto nie wymaga połączenia z komputerem, możemy samodzielnie przystąpić do wymiany akumulatora. Narzędzia, jakich będziemy potrzebować do wymiany to: klucz płaski lub oczkowy o rozmiarze 10 cali do śrub sześciokątnych, rękawice ochronne, okulary ochronne.

  1. Pojazd ustawić na równym podłożu, w dużej odległości od źródeł otwartego ognia i zaciągnąć hamulec ręczny.
  2. Stacyjkę wyłączyć na poziom 0 i wyjąć kluczyk. Jest to ważny krok, który ma na celu uniknięcie awarii elektronicznych systemów.
  3. W tym kroku niezbędne będą rękawiczki gumowe, które uchronią nas w przypadku wycieku elektrolitu. Odkręcić śrubę mocowania klemy minusowej i zabezpieczyć ją przez zwarciem z klemą plusową.
  4. Odkręcić klemę plusową. Po uwolnieniu akumulatora od klem, odkręcić mocowania akumulatora.
  5. Przy założonych okularach ochronnych, przystąpić do demontażu akumulatora. Należy pamiętać, aby akumulator utrzymać w pozycji, w jakiej był zamontowany. Ma to zapobiec wyciekom elektrolitu.
  6. Po zdemontowaniu starego akumulatora przystąpić do montażu nowego elementu. Należy wstawić go zgodnie z nominalnym ustawieniem biegunów, tak samo jak wyglądało to w przypadku starej baterii.
  7. Bieguny przesmarować specjalistycznym smarem, który zapewni lepszy przepływ prądu oraz zabezpieczy przed wystąpieniem korozji.
  8. Kolejność montowania biegunów jest odwrotna w stosunku do demontażu. Najpierw należy założyć klemę plusową i dokręcić ją do momentu wystąpienia silnego oporu.
  9. Założyć i przykręcić klemę minusową. Po założeniu klem, aby zapewnić stabilność podzespołu, dokręcić elementy mocujące akumulator.

Przy samodzielnej wymianie akumulatora, musimy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i koniecznie zastosować środki ochrony osobistej, w postaci okularów ochronnych oraz rękawiczek gumowych. Wszystko dlatego, że nawet najdrobniejszy kontakt elektrolitu z naszym ciałem, będzie bardzo niekorzystnym zjawiskiem dla naszego organizmu. Przy demontażu oraz montażu klem musimy koniecznie zachować podaną kolejność, w celu zapewnienia prawidłowej pracy układów elektronicznych.