Akumulator samochodowy

Akumulator samochodowy

Jaki akumulator samochodowy wybrać?

Akumulatory w samochodach osobowych produkowane na dużą skalę, pojawiły się na początku XX wieku, kiedy konstruktorzy aut spalinowych stwierdzili, że najlepiej z rozruchem silnika poradzi sobie rozrusznik elektryczny. Dodatkowym wykorzystaniem stałego źródła zasilania za pomocą akumulatora, jest możliwość wykorzystania prądu do oświetlenia auta zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz. Jednakże głównym zadaniem akumulatora samochodowego jest uruchomienie silnika. Dzięki temu akumulatory samochodowe możemy zaliczyć do grupy jednostek rozruchowych, umożliwiających duży przepływ prądu.

Pierwsze akumulatory samochodowe

Pierwszymi akumulatorami zastosowanymi w samochodach osobowych były akumulatory kwasowo-ołowiowe, zaprojektowane w połowie XIX wieku. Budowa tego typu akumulatorów nie zmieniła się do dzisiejszego dnia. Akumulator kwasowo-ołowiowy składa się z wielu ogniw połączonych ze sobą. W każdym ogniwie znajdziemy:

  • anodę(-) wykonaną z ołowiu,
  • separator izolujący + od -,
  • katodę(+) wykonaną z tlenku ołowiu,
  • elektrolit, czyli roztwór wodny 37% kwasu siarkowego z dodatkami.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulatory do aut wyprodukowane w tej technologii są jednym z najtańszych źródeł energii, używanych w motoryzacji. Jeśli zostaną wyprodukowane bez najmniejszej wady mechanicznej, charakteryzują się bardzo dużą trwałością. Dodatkową zaletą jest duża odporność na tzw. głębokie rozładowanie. Głębokie rozładownie cechuje się wykorzystaniem praktycznie wszystkich ładunków, zgromadzonych w naszym akumulatorze. Powoduje to całkowity brak prądu, co jest bardzo niepożądanym stanem dla naszej baterii. Jeśli zaraz po całkowitym rozładowaniu naładujemy „pusty” akumulator, powróci on do pewnej sprawności. Musimy jednak pamiętać, że jeśli dłużej zostawimy go w stanie częściowego lub całkowitego rozładownia, dojdzie do zjawiska zakwaszenia akumulatora. Podczas zakwaszenia akumulatora dochodzi do nieodwracalnej reakcji, która ma bardzo niekorzystny wpływ na żywotność naszego akumulatora samochodowego. Kolejną wadą tej grupy akumulatorów jest konieczność kontrolowania stanu elektrolitu w każdej z cel.

Akumulator Bosch S3
Akumulator Bosch S3

Akumulatory żelowe

Akumulatory żelowe to takie, które zamiast standardowego elektrolitu posiadają mieszankę kwasu siarkowego z krzemionką, co sumarycznie daje nam formę żelu. Wielu kierowców przy wyborze akumulatora do auta bierze pod uwagę akumulator żelowy. Zaletami tego typu baterii są:

  • wysoka odporność na drgania i wstrząsy,
  • brak wycieków ciekłego elektrolitu (zastąpiony żelem), co wiąże się z brakiem zjawiska korozji,
  • możliwość pracy w różnych pozycjach (niekoniecznie pionowej),
  • zwiększona ilość cykli rozruchowych.

Pomimo tak wielu zalet zastosowania tego tupu akumulatora do samochodu osobowego, jest on złym rozwiązaniem. Przede wszystkim ze względu na jego możliwość dostarczenia dużych prądów, szczególnie w niskich temperaturach. To praktycznie dyskwalifikuje go w normalnym użytkowaniu.

Akumulator żelowy Gel-Power
Akumulator żelowy Gel-Power

Akumulatory EFB/AFB/ECM

Powyższe skróty rozwijamy następująco EFB – Enhanced Flooded Battery, AFB – Advanced Flooded Battery i ECM – Enhanced Cycling Mat. Akumulatory tego typu charakteryzują się wysoką wytrzymałością cykliczną i potrafią wytrzymać dwa razy tyle uruchomień co standardowe akumulatory. Dobrze radzą sobie również w autach z dużą ilością odbiorników prądu. Ta grupa akumulatorów świetnie znajduje zastosowanie w autach z wbudowanym systemem Start-Stop, ze względu na wydłużoną ilość cykli. Niestety przy zakupie akumulatora EFB musimy liczyć się z wydaniem większej kwoty pieniędzy. Dodatkowym minusem jest mniejsza odporność na głębokie rozładowania.

Akumulator EFB Exide
Akumulator Exide Start-Stop EFB

Akumulatory AGM

Skrót AGM pochodzi z języka angielskiego (Absorbent Glass Mat). Budowa tego akumulatora charakteryzuje się wykonaniem separatorów z mikrowłókien szklanych lub włókien polimerowych, które całkowicie wchłaniają elektrolit.

Akumulatory tego tupu są docelowo przeznaczone do aut z systemem Start-Stop, a to ze względu na swoją trzykrotnie większą ilość możliwych rozruchów niż standardowy akumulator. Mają także możliwość szybkiego przyjmowania ładunków, a to wszystko dzięki wykorzystaniu grafitu.

Dodatkowymi zaletami są:

  • zwiększona odporność na wstrząsy,
  • mniejsza ilość wycieków,
  • mniejszy opór wewnątrz akumulatora.

Największym minusem akumulatorów AGM jest bardzo wysoka cena zakupu oraz duża wrażliwość na wysoką temperaturę, co uniemożliwia montaż tego typu baterii w komorze silnika.

Akumulator AGM Exide
Akumulator Exide Start-Stop AGM

Czy większy znaczy lepszy?

Duże akumulatory charakteryzują się dużą pojemnością oraz ogromnym prądem rozruchowym, potocznie zwanym starterem. Lecz jak wszystko mają również swoje minusy. Jednym z nich jest duży gabaryt, gdyż każdy z producentów przeznacza odpowiednią ilość miejsca na indywidualny osprzęt. Kolejnym argumentem na nie, jest przeznaczona pojemność akumulatora dla naszego auta. Jeśli kupimy akumulator o większej pojemności niż zaleca producent, to alternator nie da rady w pełni go naładować. Takie działanie przez dłuższy okres czasu grozi zakwaszeniem akumulatora. Potężne akumulatory do samochodów wiążą się z mniejszą żywotnością od standardowych.

Baterie przyszłości

W obecnych czasach 20% rynku aut nowych należy do rynku Chińskiego. Tamtejszy rząd zapowiedział przymusowe wprowadzenie do produkcji samochodów tylko i wyłącznie o napędzie elektrycznym. Chcąc wdrążyć ten plan na przestrzeni kilku najbliższych lat, rynek europejski również będzie musiał poczynić pewne kroki w tym kierunku.

Nieodzowna rewolucja

Jak na to zareaguje cały rynek motoryzacyjny ? To z pewnością będzie ogromna rewolucja w całej branży motoryzacyjnej. Producenci akumulatorów do aut osobowych będą musieli radykalnie zmienić wachlarz swoich produktów, dostarczając wyroby na pierwsze wyposażenie aut.