Akumulator do skutera

Akumulator do skutera

Jaki akumulator do skutera wybrać?

Wielokrotnie zdarza się tak, że po przerwie zimowej użytkownicy skuterów są zmuszeni do wymiany akumulatora na nowy. Pierwszym źródłem, do którego sięgamy zanim dokonamy wyboru odpowiedniego akumulatora, są internetowe fora tematyczne. Jednak czy nie powinniśmy udać się po poradę do fachowca w danej dziedzinie? Nie każdy użytkownik forum internetowego jest wyspecjalizowanym fachowcem. I w tym momencie z pomocą przychodzą nasi specjaliści, którzy w poniższym artykule doradzają, jaki akumulator do skutera wybrać.

Sprawdzenie akumulatora po zimie

Sprawdzenie akumulatora do skutera jest bardzo zbliżone do tego, w jaki sposób badamy akumulatory w naszych samochodach. Do podstawowego badania potrzebować będziemy multimetra, czyli zwykłego miernika napięcia. Najpierw musimy sprawdzić stan napięcia przy wyłączonym silniku. Przy akumulatorze o napięciu nominalnym 12 V, prawidłowy pomiar powinien wskazywać przedział pomiędzy 12,4V a 12,8V. W przypadku niższego wyniku akumulator wymaga naładowania.

olejnym etapem jest zmierzenie napięcia przy uruchomionym silniku. W ten sposób możemy sprawdzić naładowanie alternatora, który odpowiada za stan napięcia w naszym akumulatorze. W tym pomiarze prawidłowy wynik powinien oscylować w granicach 13,8-14,6 V. Jeśli ten wynik będzie poza skalą, musimy sprawdzić stan alternatora. Jeśli doładowywanie nie przynosi rezultatów, konieczna będzie wymiana akumulatora.

Rodzaje akumulatorów do skuterów

Skuter to specyficzny środek transportu, który narażony jest na przechyły, drgania i wibracje. Wiąże się to ze specyficznymi warunkami pracy całego jednośladu oraz jego podzespołów, takich jak akumulator. Poszukując odpowiedniego modelu akumulatora, możemy natknąć się na takie sformułowania jak „akumulator żelowy” lub „akumulator kwasowo-ołowiowy”. Jednak czym one różnią się od siebie?

Akumulator do skutera Varta Dynamic

Akumulator kwasowo-ołowiowy – cechuje się wysoką wytrzymałością na całkowite rozładowanie. W razie potrzeby możemy go reanimować ponownym naładowaniem, pod warunkiem, że nie był on w stanie częściowego lub całkowitego rozładowania przez dłuższy czas. Jeśli jednak taki stan utrzymywał się dłużej niż dopuszcza producent, zapewne doszło do zjawiska zasiarczenia akumulatora. Oczywiście możemy próbować go odsiarczyć, ale robiąc test wydajności otrzymamy złą wiadomość. Nasz akumulator nie powróci do pierwotnych parametrów.

Sprawa wygląda zupełnie inaczej, gdy baterię naładujemy zaraz po rozładowaniu. Wtedy akumulator kwasowo-ołowiowy wraca do pierwotnych parametrów. Wiadome jest to, że skutery mocno narażone są na drgania, przechyły i wywrotki, co rażąco wpływa na nieodpowiednie ułożenie akumulatora (domyślnie pionowe). Może to skutkować wyciekiem elektrolitu i pojawieniem się korozji. Takie działanie znacząco skraca żywotność akumulatora kwasowo-ołowiowego.

Akumulator do skutera Varta

Akumulator żelowy – jak sama nazwa wskazuje, akumulator żelowy cechuje się tym, że zamiast płynnego elektrolitu zawiera w sobie mieszankę kwasu siarkowego z krzemionką, która zastępuje standardowe wypełnienie akumulatora, czyli elektrolit. Biorąc pod uwagę specyfikę pracy akumulatora w skuterze, jest to bardzo dużym plusem. Ze względu na swoją budowę, akumulator żelowy jest bardziej odporny na różnice temperatur, drgania, wstrząsy i uderzenia. Dodatkowo tego typu akumulator nie musi znajdować się non stop w pozycji pionowej.

Bateria żelowa jest bezobsługowa, a poprzez brak możliwości wycieków, nie występuje zjawisko korozji. Największą wadą akumulatorów żelowych jest brak możliwości reanimowania po rozładowaniu. Po całkowitej utracie energii, akumulator traci dużą wartość swoich parametrów i idąc dalej, w niedługim czasie nadaje się tylko do wymiany.

Cena akumulatora do skutera

Jak przy każdym z zakupów, jednym z wyznaczników jest kwota, jaką musimy zapłacić za dany produkt. Pytanie, czy w kwestii akumulatorów do skutera, cena rośnie wprost proporcjonalnie do jakości? Ceny akumulatorów kwasowo-ołowiowych dobrych marek zaczynają się już od 50 zł, jednak jest to dobre rozwiązanie dla kogoś z ograniczonym budżetem. Akumulator żelowy jest bardziej preferowany do zastosowania w skuterach, lecz przy jego zakupie musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 100-200 zł.