Akumulator samochodowy odłącza się zazwyczaj w celu jego wymiany, podładowania tudzież podczas wypadku. W związku z tym, że nie jest to czynność którą wykonuje się codziennie, nie każdy kierowca pamięta, jak poprawnie odłączyć akumulator w samochodzie lub od prostownika. W jakiej kolejności należy odłączyć klemy i o czym jeszcze warto pamiętać?

Jak odłączyć akumulator w samochodzie?

Odłączanie akumulatora polega na wypięciu w odpowiedniej kolejności klem od akumulatora. Zanim jednak do tego przystąpimy, należy wyłączyć silnik. Najlepiej, aby silnik był zimny, bowiem unikniemy w takim przypadku ewentualnego, przypadkowego poparzenia.

W celu odłączenia akumulatora, w pierwszej kolejności należy odłączyć biegun ujemny, a dopiero następnie biegun dodatni. Podłączając akumulator czynności te należy wykonać w odwrotnej kolejności. Dlaczego należy odłączyć klemy właśnie w tej kolejności? W instalacji elektrycznej samochodu, masa podłączona jest do nadwozia, które stanowi przewód powrotny dla poszczególnych obwodów elektrycznych w aucie. Jeżeli w pierwszej kolejności odłączymy klemę minusową, przypadkowe dotknięcie nadwozia kluczem podczas odkręcania bieguna dodatniego nie spowoduje zwarcia. Zebrany ładunek elektryczny podczas zwarcia uszkodziłby nie tylko instalację elektryczną w samochodzie, ale także może prowadzić do eksplozji akumulatora.

Co ważne, podczas odłączania należy uważać, aby klema dodatnia i ujemna nie dotknęły się wzajemnie. Zwarcie klem może prowadzić do uszkodzenia instalacji elektrycznej w samochodzie. Metoda ta sprawdza się w przypadku samochodów starszej generacji. Co jednak zrobić, jeżeli posiadamy nowy samochód z komputerem na pokładzie?

Samochód z komputerem pokładowym a akumulator

Wymiana akumulatora w samochodzie z komputerem nie jest już taka prosta, jak w przypadku samochodów starszej generacji. Nowoczesne samochody wyposażone są w układy zarządzania energią elektryczną. W takim przypadku specjalnie zaprogramowany komputer zarządza całym procesem ładowania akumulatora, dostosowując czas, w którym akumulator ma być ładowany oraz które odbiorniki w danym czasie mogą korzystać z zagregowanej energii.

Automatyczne zarządzanie energią w samochodzie jest zasadne, bowiem nowoczesne auta wyposażone są w znacznie więcej podzespołów wymagających stałego dostępu do prądu, a ilość energii elektrycznej dostępnej pod maską jest ograniczona. Montaż większego, mocniejszego alternatora również nie wchodzi w grę, bowiem alternator wytwarza prąd w oparciu o moc przekazywaną na koła, a ta z kolei uzyskiwana jest podczas spalania paliwa. Im większy alternator, tym większe zużycie paliwa.

Sterownik (komputer pokładowy) określa priorytety zasilania poszczególnych podzespołów samochodu w taki sposób, aby nigdy nie zabrakło prądu umożliwiającego sprawne działanie hamulców, świateł i silnika. Komputer pokładowy zapobiega również całkowitemu rozładowaniu akumulatora w przypadku, gdy zostawimy samochód z włączonymi światłami czy radiem.

W nowoczesnych samochodach układ sterujący w przypadku braku dostatecznej ilości energii, w pierwszej kolejności odłącza układy odpowiedzialne za zasilanie podzespołów, wpływających na komfort jazdy. W przypadku, kiedy zaobserwujemy, że kolejne podzespoły w naszym samochodzie przestają poprawnie funkcjonować, należy sprawdzić stan akumulatora.

Jak odłączyć akumulator w samochodzie z komputerem?

W przypadku uszkodzenia akumulatora w nowoczesnym samochodzie, komputer pokładowy automatycznie zaalarmuje kierowcę. W wielu przypadkach wymiana akumulatora w samochodzie z komputerem pokładowym kończy się wizytą w warsztacie. Bez specjalistycznego komputera diagnostycznego, w wielu przypadkach nie będziemy w stanie poprawnie wymienić akumulatora. Co prawda samo odłączenie go nie powinno przysporzyć większych problemów.

Do zrestartowania informacji o wymienionym akumulatorze w komputerze pokładowym wymagane jest jednak podłączenie specjalnego urządzania z oprogramowaniem, umożliwiającym zarejestrowanie nowego akumulatora. W przypadku braku wykonania tej czynności, nowy akumulator w dalszym ciągu będzie wykrywany jako stary.

W przypadku starszych aut (wąskiej grupy) wyposażonych w komputer pokładowy, odłączenie akumulatora na własną rękę może spowodować, że będziemy musieli ponownie zaprogramować (odkodować) radio, szyby, centralny zamek i wiele innych podzespołów, których energią zarządza komputer pokładowy.

W większości przypadków odłączanie akumulatora w starszych samochodach z komputerem, przebiega identycznie, jak w przypadku aut bez modułu sterującego. Z tą różnicą, że pod odłączeniu i ponownym podłączeniu akumulatora przyjdzie nam ustawić ponownie datę i godzinę na zegarze cyfrowym.

Typy mocowań akumulatora

W samochodach osobowych spotkać możemy dwa typy mocowań akumulatora. Pierwszy z nich to mocowanie w kształcie obejmy, zakładanej od górnej części obudowy. Drugi typ to mocowanie podtrzymujące dolną krawędź obudowy. Bez względu na to, w jaki typ mocowania wyposażony jest nasz akumulator, obejmy należy przykręcić z odpowiednią siłą, uniemożliwiając im poruszanie się. Zbyt słabo dokręcone obejmy mogą prowadzić do zwarcia.