Akumulator do kampera

Akumulator do kampera

Jaki akumulator do kampera i przyczepy kampingowej wybrać?

Wyjazd na wakacje kamperem to nie lada gratka dla miłośników podróży turystycznych na czterech kołach. Warto jednak przed wyjazdem zadbać o to, aby w kamperze lub przyczepie kampingowej była dostateczna ilość prądu. Energia elektryczna pobierana z akumulatora służy nie tylko do uruchomienia silnika, ale także pozwala na zasilenie lodówki, pompy wody czy klimatyzacji. Odpowiednio dobrany akumulator pozwoli na wydłużenie czasu podróży oraz znaczące poprawienie komfortu jazdy. Wielu kierowców nie wie, jaki akumulator do kampera wybrać. W tym poradniku podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas zakupu i która bateria będzie odpowiednia do Twojej maszyny.

Akumulator rozruchowy czy pokładowy?

W camperach stosowane są dwa typy akumulatorów. Pierwszy z nich to akumulator rozruchowy, zapewniający dostateczną ilość energii elektrycznej wymaganej do uruchomienia silnika. Ten typ baterii montowany jest w komorze silnika. Wybierając akumulator rozruchowy do kampera powinniśmy kierować się zaleceniami producenta.

Drugą grupą baterii montowanych w kamperach i przyczepach campingowych są akumulatory zasilające, służące do podtrzymania energii elektrycznej zasilającej oświetlenie i urządzenia użytku pokładowego. Baterie głębokiego cyklu (głębokiego ładowania), zwane również akumulatorami żelowymi bezobsługowymi, montować można pod kątem prostym, czyli w przechyle nawet do 90 stopni. Akumulatory te podzielić możemy na 2 typy:

  • Akumulatory GEL – komora baterii wypełniona jest silikonem, potocznie nazwanym żelem. Ten typ baterii przystosowany jest do głębokiego i wolnego rozładowywania. Ich żywotność szacuje się na ok. tysiąc cykli. Ten typ baterii cechuje wysoka odporność na drgania i wstrząsy.
  • Akumulatory AGM – wewnątrz komory znajdują się ogniwa oddzielone absorpcyjną matą szklaną. Ten typ baterii przystosowany jest do szybkiego ładowania, co znacząco obniża żywotność nawet o połowę, w stosunku do akumulatorów żelowych. Ten typ baterii charakteryzuje się dużą mocą rozruchową i funkcją szybkiego ładowania.

Czym kierować się wybierając akumulator do kampera?

Bez względu na to czy szukamy baterii do kampera, czy do przyczepy kampingowej, uwzględnić musimy kilka bardzo ważnych kwestii:

  • Umiejscowienie akumulatora – tradycyjne akumulatory podczas pracy wydzielają toksyczne gazy, szkodliwe zarówno dla środowiska, jak i dla człowieka. Warto zatem wybrać akumulator, który posiada wewnętrzną rekombinację gazów oraz zawór VRLA z funkcją centralnego odgazowania. Tego typu akumulatory nie muszą być izolowane od otoczenia, dzięki czemu można bezpiecznie montować je we wnętrzu pojazdu jako dodatkowe źródło zasilania.
  • Położenie akumulatora – akumulatory w przyczepach kampingowych i kamperach montowane są zarówno pionowo, jak i poziomo. Wybierając baterie należy dokładnie sprawdzić, do jakiego typu montażu jest ona przystosowana. Jeżeli akumulator pozwala na montaż pod średnim, bądź dużym nachyleniem, bez problemu zamontujemy go w wolnych przestrzeniach wewnątrz pojazdu, np. pod siedzeniem kierowcy lub pasażera.
  • Obsługa – w sklepach można znaleźć akumulatory do kampera bezobsługowe oraz te, które wymagają uzupełniania elektrolitu. Co ważne, tradycyjne akumulatory wymagają okresowych przeglądów, czyszczenia oraz dodatkowego źródła ładowania. Ze względu na ograniczone możliwości konserwacji baterii w podróży, najlepszym rozwiązaniem jest wybranie akumulatora bezobsługowego bądź takiego, który wymaga jedynie minimalnej obsługi.
  • Ładowanie akumulatora – podczas pracy silnika alternator ładuje akumulatory. Niekiedy jednak zdarza się, że musimy szybko podładować akumulator o dużej pojemności. Część baterii dostępnych na rynku posiada funkcję szybkiego doładowania po podłączeniu do prądu sieciowego. Pozwala to na zredukowanie czasu ładowania niemal o połowę.

Pojemność akumulatora a instalacja elektryczna

Pojemność akumulatorów, które planujemy zamontować w kamperze bądź przyczepie campingowej należy dobrać zgodnie z planowanym zużyciem energii. W tym przypadku należy uwzględnić wszystkie urządzenia elektryczne używane na pokładzie pojazdu, pod względem zużycia prądu oraz dodać tzw. zapas w postaci 20% mocy. Średnia ilość potrzebnej energii (Wh) w przeliczeniu na dobę do pokrycia zapotrzebowania energetycznego kampera bądź przyczepy szacuje się średnio na 1000-1200 Wh. Wartość ta może się różnić w zależności od rozmiaru pojazdu i zamontowanych wewnątrz urządzeń elektrycznych.