Akumulator wapniowy CaCa
W samochodach osobowych i dostawczych spotkać możemy różne typy akumulatorów, począwszy od akumulatorów kwasowych (ołowiowych), przez akumulatory z antymonem (hybrydowe), aż po akumulatory wapniowe. Na szczególną uwagę zasługują w szczególności te ostatnie, gdzie zastosowana została technologia wapniowa lub wapniowo-kadmowa i wapniowo-srebrowa. Akumulatory wapniowe Ca/Ca nie wymagają uzupełniania wody, co czyni je w pełni bezobsługowymi. Dotyczy to całego okresu, w jakim akumulator wapniowy jest eksploatowany w samochodzie.
Akumulator wapniowy – zalety i wady
Akumulatory wapniowe CaCa (wykonane w technologii wapniowo–wapniowej) spełniają wszelkie wymagania producentów najnowszych samochodów opuszczających fabryki. Do największych zalet akumulatorów wapniowych zdecydowanie zaliczyć możemy wysoki prąd rozruchowy, długą żywotność oraz bardzo niską podatność na wysokie wahania temperatury. Odporność na ekstremalne wahania temperatury (zarówno te ujemne, jak i dodatnie) daje akumulatorom wapniowym znaczącą przewagę nad akumulatorami kwasowymi.
W porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami, te wykonane w technologii Ca/Ca cechują się dłuższym czasem użytkowania oraz bardzo niskim zużyciem wody. Mimo tak wielu zalet, ten typ akumulatorów jest mało popularny. Obecnie liderem w produkcji akumulatorów wapniowych CaCa jest Topla Energy, zbierająca praktycznie same pozytywne opinie wśród użytkowników.
Akumulator wapniowy – cena
Akumulatory wykonane w technologii Ca/Ca są tańsze od swoich tradycyjnych odpowiedników. Nie oznacza to jednak, że są one gorsze. Wszystko za sprawą materiałów wykorzystanych do ich produkcji oraz ich przeznaczenia. Budowa akumulatora wapniowego jest praktycznie identyczna, jak w przypadku standardowych akumulatorów ołowiowych. Różnica polega na zastosowaniu osłony wapniowej. W praktyce akumulator wapniowy to w dalszym ciągu akumulator ołowiowy, posiadający dodatkową osłonę Ca.
Akumulator wapniowy – jak ładować?
Ładowanie akumulatora wapniowego odbywa się w identyczny sposób, co ładowanie tradycyjnego akumulatora. Do podładowania baterii Ca/Ca wystarczy tradycyjny prostownik o napięciu 12V. Czas potrzebny do naładowania tego typu akumulatora trwa zazwyczaj ok 10h. Uzależnione jest to zasadą, która mówi o ustawieniu natężenia na prostowniku na poziomie 10% pojemności akumulatora. Przykładowo akumulator o pojemności 56 Ah, ładować powinniśmy przez 10h prądem o natężeniu 5,6 A. Jeżeli prostownik nie jest w stanie zagwarantować odpowiednio wysokiego napięcia, czas potrzebny do naładowania akumulatora wapniowego stosunkowo wzrośnie. Czas ładowania zależy również od poziomu rozładowania.