Prace na gospodarstwie trwają cały rok, jednak część maszyn rolniczych używanych jest tylko i wyłącznie podczas sezonu na sianie i zbieranie plonów. Pozostawienie maszyn, w tym ciągników na wiele tygodni bez odpalania silnika, doprowadzić może do uszkodzenia akumulatora. Najczęściej o tym fakcie dowiadujemy się dopiero, gdy pilnie potrzebujemy użyć maszyny. Jak w takim przypadku wybrać najlepszy akumulator? Czym kierować się wybierając nową baterię oraz co najważniejsze, ile przyjdzie nam za to zapłacić? Na te i więcej pytań odpowiadamy w poniższym poradniku.
Bez względu na to, czy kupujemy nowy czy też używany ciągnik, z czasem spotkamy się z potrzebą wymiany akumulatora na nowy. Wbrew pozorom dobranie odpowiedniego akumulatora nie jest takie łatwe, a ilość dostępnych typów baterii w sklepach może przytłoczyć. Akumulatory różnią się od siebie budową, parametrami i przede wszystkim ceną. Jak wybrać ten odpowiedni do naszego traktora?
Akumulatory rozruchowe zapewniają dostateczną ilość energii elektrycznej, potrzebnej do uruchomienia maszyny. Służą również do podtrzymania funkcjonowania osprzętu elektrycznego w kabinie jak oświetlenie, klimatyzacja i (w nowszych modelach ciągników) lodówka. Na jego żywotność wpływ ma wiele czynników, jak odpowiednia eksploatacja, umiejętne ładowanie i temperatura otoczenia. Odpowiednio eksploatowana bateria posłuży nam dobrych parę lat. Należy jednak pamiętać, że każdy akumulator ma swoją żywotność (liczoną w cyklach ładowania), a więc wymiana akumulatora na nowy jest tylko i wyłącznie kwestią czasu.
W okresie zimowym większość maszyn rolniczych stoi w garażach lub pod gołym niebem, będąc narażonym na nieprzyjazne warunki atmosferycznej jak na przykład ujemne temperatury. Najczęściej spotykaną sytuacją, kiedy definitywnie wiadomo, że akumulator w ciągniku wymaga wymiany, jest problem z odpaleniem maszyny. W przypadku, gdy maszyna nie reaguje na przekręcenie kluczyka, na 99% wina leży po stronie akumulatora. Niskie temperatury znacząco skracają żywotność akumulatorów poprzez głębokie rozładowanie. Baterie, które rozładują się praktycznie do zera ulegają zasiarczeniu. Co prawda można podjąć próbę odsiarczenia akumulatora, jednak nie zawsze jest to opłacalne. Akumulator po regeneracji nie oferuje już takiej mocy, jak na początku swojej żywotności.
Drugim z syndromów wskazujących na potrzebę wymiany akumulatora w ciągniku jest częsta potrzeba ładowania. Jeżeli co kilka dni masz problem z odpaleniem maszyny, a akumulator wymaga ciągłego podładowywania, to wiedz, że czas wymienić go na nowy.
Trzecim objawem wskazującym na zużycie akumulatora jest ciemnobrązowy kolor elektrolitu.
Ilość akumulatorów dostępnych w sklepach przysporzyć może o ból głowy. Zdecydowana większość gospodarzy nie wie, jaki akumulator kupić do swojego ciągnika. Do najważniejszych parametrów na jakie należy zwrócić uwagę przed zakupem jest pojemność, prąd rozruchowy i typ.
Oprócz powyższych parametrów dodatkowo warto sprawdzić wymiary oraz biegunowość akumulatora, co ma szczególne przełożenie w przypadku wiekowych maszyn. Ważne jest również sprawdzenie, jakie napięcie powinien mieć akumulator 12 V czy 6 V.
Do najczęściej wybieranych zaliczyć możemy akumulatory 12V 120AH, 125AH, 170AH i 195AH z oferty takich marek jak Varta, Centra, Kozak, Battermott, Tuborg, Autocraft i AGTech.