Akumulatory Bosch

Historia marki

Bosch

Marka Bosch słynie z produkcji narzędzi elektrotechnicznych, sprzętów użytkowych, podzespołów samochodowych oraz akumulatorów. Historia marki Bosch w związku z akumulatorami zaczęła się w 1905 roku, kiedy to zamontowano pierwszy akumulator Bosch w samochodzie ciężarowym na potrzeby zasilania oświetlenia kabiny i reflektorów pojazdu. W 1913 roku do produkcji trafił już kompletny system oświetleniowy Bosch, w skład którego wchodził akumulator, prądnica, reflektory i regulator. Rok później rozpoczęła się produkcja akumulatorów rozruchowych, a w 1925 roku wprowadzono kompletny system zapłonu z akumulatora. Masowa produkcja akumulatorów rozruchowych Bosch ruszyła dopiero w 1936 roku.

W kolejnych latach oferowane przez Bosch baterie poddawane były wielu udoskonaleniom. Oto kilka najważniejszych:

  • 1955 – do produkcji akumulatorów rozpoczęto wykorzystywać polistyren,
  • 1956 – zastosowano ulepszone separatory,
  • 1969 – wprowadzano technologię uodparniającą akumulatory na wielokrotne rozładowywanie,
  • 1971 – do produkcji akumulatorów rozpoczęto wykorzystywać polipropylen,
  • 1982 – wypuszczono na rynek serię akumulatorów bezobsługowych,
  • 2007 – wprowadzono na rynek akumulatory Start/Stop.

Zalety techniczne

W związku z tym, że w samochodach osobowych i ciężarowych przybywa coraz więcej podzespołów zasilanych energią elektryczną, wymagania stawiane przed akumulatorami stale rosną. Konstrukcja akumulatorów Bosch jest stale udoskonalana tak, aby sprostać nawet największym wymaganiom stawianym przez producentów samochodów. Dzięki rozwojowi technologii na rynek wypuszczane są kolejne serie akumulatorów, wyposażonych w coraz to nowsze systemy zwiększające ich żywotność, ale i nie tylko. Wyróżnić możemy:

  • Akumulatory AGM – technologia AGM stosowana jest w samochodach osobowych wykorzystujących systemy Start/Stop. Obecnie akumulatory AGM marki Bosch to najbardziej zaawansowane technologicznie baterie dostępne na skalę masową. Akumulatory AGM charakteryzują się zwiększoną żywotnością, dzięki czemu każdy z akumulatorów jest w stanie wytrzymać nawet 4x więcej cykli rozładowania/ładowania, niż tradycyjny akumulator. Technologia AGM przystosowana jest do odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania pojazdu.
  • Akumulatory EFB – technologia EFB to rozwiązanie, które znajduje się pomiędzy tradycyjnymi akumulatorami a tymi wykonanymi w technologii AGM. W akumulatorze S4E EFB płyta dodatnia pokryta jest poliestrem, co znacząco poprawia wytrzymałość akumulatora na cykliczne ładowanie/rozładowywanie, w stosunku do tradycyjnych akumulatorów rozruchowych. Tego typu akumulatory wykorzystuje się w samochodach z systemem Start/Stop.
  • Technologia PowerFrame – nowoczesne rozwiązanie pozwalające na znaczące wydłużenie żywotności akumulatora, dzięki innowacyjnej metodzie wytłaczania kratki. Wysokie temperatury panujące pod maską samochodu sprzyjają korozji, a dzięki technologii PowerFrame stosowanej w akumulatorach S3, S4 i S5 proces korozji ulega znacznemu wydłużeniu. Akumulatory wykonane w technologii PowerFrame posiadają mniejsze opory wewnętrzne, są bardziej odporne na wysokie temperatury i pracę cykliczną, a ponadto posiadają mniejszą podatność na wstrząsy.
  • Głęboka zabudowa kratek – rozwiązanie to niweluje proces parowania wody z elektrolitu, w którym zanurzone są płyty akumulatora. Specjalnie zaprojektowane kratki oraz głęboko zabudowane płyty przepuszczają mniej oparów szkodliwych dla zdrowia. W efekcie w akumulatorze pozostaje większa rezerwa elektrolitu, a czas pracy baterii wydłuża się nawet o 20%.
  • Mikroporowate separatory kopertowe – separatory trzymają płyty nieruchomo, uniemożliwiając im opadanie na dno komory baterii. Rozwiązanie to zapobiega nadmiernej erozji płyt, wydłużając żywotność akumulatora Bosch. Dodatkowymi zaletami jest zwiększona przewodność prądu podczas każdego cyklu ładowania, ochrona przed zwarciem płyt i zwiększona moc rozruchu.
  • Wzmocniona konstrukcja płyty – dodatnie i ujemne płyty akumulatora poddawane są procesowi hartowania. Pozwala to na poprawienie przylegania masy czynnej do płyt oraz zapobieganiu erozji płyt (w szczególności dodatniej, narażonej na kwasowe działanie elektrolitu) wydłużając żywotność akumulatora. Dodatkowo hartowane płyty są bardziej odporne na wstrząsy i drgania oraz pozwalają na uzyskanie wyższego prądu podczas rozruchu.
  • Pokrywa labiryntowa – w akumulatorach marki Bosch stosowane są pokrywy labiryntowe zapobiegające uszkodzeniu pokrywy akumulatora, niwelując wybuchowe działanie mieszanki gazów – wodoru i tlenu. Wydzielane podczas pracy baterii gazy, dzięki labiryntowej konstrukcji pokrywy bezpiecznie schładzają się, a następnie skraplają z powrotem do wnętrza komory.
  • Filtry ceramiczne – zamontowane wewnątrz akumulatora ceramiczne filtry mają za zadanie usunięcie z wydostających się na zewnątrz gazów szkodliwe dla zdrowia składniki. Dodatkowo ceramika zapobiega powstawaniu tzw. iskier zwrotnych, które po dostaniu się do komory akumulatora mogłyby spowodować jego wybuch.
  • Pełna bezobsługowość – akumulatory Bosch serii S3, S4, S5 i S6 są w pełni bezobsługowe. Oznacza to, że kierowca w żaden sposób nie musi zaprzątać sobie głowy poziomem elektrolitu, czy ładowaniem akumulatora tej marki. Tradycyjne obsługowe akumulatory na wskutek ubytku wody z elektrolitu wymagają cyklicznego uzupełniania płynu. Starsze akumulatory posiadają również wysoki współczynnik samorozładowania, przez co akumulator po dłuższym postoju samochodu wymaga podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania. Tych problemów uniknąć można wybierając akumulatory Bosch.
Technologia wykonania akumulatorów Bosch
Technologia wykonania akumulatorów Bosch

Akumulatory Bosch a rezerwy mocy

Nowoczesne samochody wymagają specjalnego typu akumulatorów, przystosowanych do zasilania dużej ilości podzespołów elektrycznych, znajdujących się na pokładzie auta. Z roku na rok zapotrzebowanie na energię elektryczną w samochodach rośnie. Do najważniejszych systemów wymagających stałego dostępu do prądu zaliczyć można ABS, ESP, ASR, system audio, nawigacja, klimatyzacja, sterownik szyb, czy też szyberdach. Akumulatory Bosch przystosowane zostały do pracy przy dużych obciążeniach tak, aby w samochodzie nigdy nie zabrakło potrzebnego zasilania.

Akumulatory Bosch a skrajnie ujemne i dodatnie temperatury

Akumulatory Bosch a skrajnie ujemne i dodatnie temperatury

Akumulatory Bosch zaprojektowane zostały tak, aby radzić sobie w każdych warunkach – zarówno podczas upałów, jak i skrajnych mrozów. Uruchomienie samochodu wyposażonego w tradycyjny akumulator w mrozach sięgających -18 stopni Celsjusza może stanowić nie lada wyzwanie. W takiej temperaturze wydajność akumulatora może spaść nawet o 60% w stosunku do tej, którą osiągamy przy temperaturze 0 stopni Celsjusza. W skrajnych mrozach silnik samochodu potrzebuje do rozruchu nawet do 140% mocy rozruchowej. Aby sprostać temu wyzwaniu, akumulatory Bosch wyposażone zostały w specjalną technologię PowerFrame, dzięki której akumulatory nie tracą swojej mocy nawet przy bardzo niskich temperaturach. Z akumulatorem Bosch możesz mieć pewność, że Twoje auto odpali zimą za każdym razem.

Akumulatory powinny być odporne nie tylko na ujemne temperatury, ale także na te skrajnie wysokie. Obecnie temperatura osiągana pod maską samochodu w lecie sięga niemal 100 stopni Celsjusza. Tak wysokie temperatury skutecznie potrafią obniżyć wydajność akumulatora. Wysoka temperatura przyspiesza korozję, na którą narażone są dodatnie płyty wewnątrz komory akumulatora. Wytłaczane płyty zastosowane w akumulatorach marki Bosch są odporne na korodowanie, dzięki czemu w skrajnie wysokich temperaturach ich sprawność jest niemal 20% wyższa, niż w przypadku tradycyjnie montowanych płyt.

Akumulatory Bosch do samochodów osobowych

Samochody osobowe podczas rozruchu silnika wykorzystują moc zgromadzoną w akumulatorze rozruchowym. W ofercie marki Bosch znaleźć można różne akumulatory osobowe, przeznaczone do różnych typów pojazdów. Wszystkie jednak mają te same cechy – trwałość, niezawodność i wysoka skuteczność w ciężkich warunkach. Obecnie w tradycyjnych samochodach stosuje się akumulatory S3, S4, S5 i S6. W przypadku samochodów wyposażonych w system Start/Stop, stosuje się specjalne akumulatory S4 EFB i S5 AGM, przystosowane do częstych rozruchów silnika.

Akumulator Bosch S3

Akumulatory z serii S3 stosowane są w samochodach, nie posiadających zbyt wielkiej ilości podzespołów elektrycznych, wymagających stałego dostępu do energii elektrycznej. Każdy akumulator Bosch S3 produkowany obecnie wyposażony jest w technologię PowerFrame. Seria S3 cechuje się dobrym stosunkiem ceny do jakości, przy jednoczesnym zachowaniu bardzo dobrych parametrów rozruchowych. Komora akumulatora S3 wyposażona jest w specjalne zabezpieczenia, uniemożliwiające wydostanie się elektrolitu i pokrywę labiryntową, odprowadzającą szkodliwe gazy. Akumulatory Bosch S3 są w pełni bezobsługowe.

Akumulator Bosch S4

Seria akumulatorów Bosch S4 przeznaczona jest do nowych samochodów, wyposażonych w dużą liczbę podzespołów elektronicznych wymagających zasilania prądem elektrycznym. Główną zaletą akumulatorów Bosch S4 jest możliwość gromadzenia nadmiarów energii, wykorzystywanych w przypadku, gdy któryś z odbiorników w samochodzie wymaga dużego zapotrzebowania energii. W porównaniu do niższych serii, akumulatory S4 marki Bosch oferują do 15% większą moc rozruchu, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów. Seria ta gwarantuje pełną bezobsługowość oraz niezawodność w niskich i skrajnie wysokich temperaturach. Ze względu na kompaktowe wymiary, doskonale sprawdza się we wszystkich klasach pojazdów, oferowanych na rynku Europejskim i Azjatyckim.

Akumulator Bosch S5

Akumulatory Bosch serii S5 oferują większą pojemność oraz wyższy prąd rozruchu, w porównaniu do konkurencyjnych akumulatorów. Seria Bosch S5 przeznaczona jest do samochodów, w których zainstalowanych zostało wiele podzespołów elektrycznych, wymagających stałego dostępu do energii elektrycznej. Ten typ akumulatora sprawdza się zarówno w samochodach osobowych o bogatym wyposażeniu, jak i w pojazdach z silnikiem diesla. Akumulator Bosch S5 gwarantuje o 30% większą moc rozruchową na zimnych silniku oraz aż o 30% dłuższą żywotność w stosunku do tradycyjnego akumulatora. Wszystkie akumulatory z tej serii są w pełni bezobsługowe.

Akumulator Bosch S4 EFB

Seria S4 EFB (Enhanced Flooded Battery) to specjalnie zaprojektowane akumulatory do samochodów osobowych, wyposażonych w systemy Start/Stop (bez rekuperacji). Technologia EFB zapewnia do 2 razy większą odporność na pracę cykliczną, bez obaw o spadek wydajności mocy rozruchowej. Specjalnie zaprojektowana konstrukcja sprawia, że akumulator jest w pełni odporny na wielokrotność cykli głębokiego rozładowania. Płyta dodatnia pokryta jest dodatkową warstwą poliestru, co zapobiega przemieszczaniu się masy czynnej poza płytę akumulatora.

Akumulator Bosch S5 AGM

Nowoczesne systemy instalowane w samochodach osobowych wymagają zastosowania specjalnych akumulatorów, umożliwiających pracę ciągłą wszystkich podzespołów. Seria akumulatorów Bosch S5 AGM (Absorbent Glass Mat) zaprojektowana została tak, aby zapewnić stały dostęp do prądu dla wszystkich podzespołów samochodu oraz dostarczyć wystarczającą ilość mocy na każdy rozruch silnika o wysokiej pojemności. Tego typu akumulatory stosowane są w samochodach z systemem Start/Stop oraz tych, wyposażonych w system odzyskiwania energii podczas hamowania (z rekuperacją). Akumulatory S5 AGM wykorzystują specjalną technologię wiązania elektrolitu w macie szklanej, co zapewnia nieustanny dopływ energii elektrycznej do odbiorników, nawet w skrajnych temperaturach panujących na zewnątrz. Akumulatory AGM odporne są na częste cykle ładowania i rozładowywania. Cechują się również wysoką odpornością na wstrząsy i drgania. Dodatkowo, wszystkie akumulatory S5 AGM są w pełni bezobsługowe.

Akumulatory Bosch z serii S3, S4 i S5
Akumulatory Bosch z serii S3, S4 i S5

Akumulatory Bosch do samochodów ciężarowych i użytkowych

W samochodach ciężarowych (i innych pojazdach użytkowych jak maszyny rolnicze) stosuje się akumulatory o większej pojemności oraz wyższym prądzie rozruchowym, niż w samochodach osobowych. Na chwilę obecną Bosch produkuje akumulatory ciężarowe w 4 seriach – T3, T4, T5 i TE.

Akumulator Bosch T3

Przeznaczone do samochodów ciężarowych (i innych pojazdów użytkowych) akumulatory z serii Bosch T3 produkowane są z wykorzystaniem technologii hybrydowej, pozwalającej na wydłużenie czasu eksploatacji akumulatora poprzez znaczne zmniejszenie zużycia wody. Akumulatory Bosch T3 przeznaczone są do małych samochodów ciężarowych, pojazdów komunalnych, maszyn budowlanych, traktorów i ciągników wyposażonych małą ilość podzespołów elektrycznych.

Akumulator Bosch T4 / T4 Heavy Duty

Akumulatory serii Bosch T4 podzielić możemy na 2 typy. Akumulatory konwencjonalne i te wykonane w technologii Silver, zwiększającej możliwość magazynowania energii przez akumulator. Seria akumulatorów Bosch T4 Heavy Duty przystosowana jest do pracy w ciężkich warunkach, przy dużych obciążeniach. W porównaniu do tradycyjnych akumulatorów ciężarowych, oferują o 20% większą moc rozruchową oraz do 3 razy wyższą odporność na cykliczne ładowanie/rozładowywanie baterii. Akumulator Bosch T4 Heavy Duty cechuje również 10 razy większa odporność na drgania i wstrząsy. Tego typu akumulatory stosuje się w samochodach ciężarowych, ciężkich maszynach budowlanych, autobusach i dużych maszynach rolniczych.

Akumulator Bosch T5 / T5 Heavy Duty Extra

Akumulatory Bosch T5 to specjalna seria akumulatorów bezobsługowych, przygotowana do pracy z najbardziej wymagającymi maszynami, posiadającymi na pokładzie dużą ilość podzespołów elektrycznych. Do tego typu pojazdów zaliczyć możemy dalekobieżne samochody ciężarowe z kabiną sypialnianą, wozy strażackie, autobusy turystyczne czy autobusy komunikacji miejskiej. Technologia Silver zapewnia wysoki poziom magazynowania energii, dzięki zastosowaniu cząsteczek srebra podczas produkcji kratek. Technologia Silver zastosowana w akumulatorach T5 Heavy Duty Extra zapewnia również o 50% szybsze ładowanie akumulatora, dzięki zmniejszonej oporności właściwej przewodnika. Dodatkową korzyścią płynącą z zastosowania cząsteczek srebra jest podwyższona odporność na korozję, co pozwala na wydłużenie żywotności akumulatora. Linia Bosch T5 zaliczana jest do akumulatorów w pełni bezobsługowych o zużyciu wody na poziomie 0,2g/Ah, co stanowi pięciokrotnie lepszy wynik, niż zalecają normy Europejskie.

Akumulator Bosch TE

Akumulatory Bosch TE wykorzystują technologię EFB, zwiększając odporność jednostki zasilania na cykliczne ładowanie i rozładowywanie. Dodatnia płyta akumulatora Bosch TE pokryta jest poliestrem co zwiększa stabilność masy czynnej, zwiększając tym samym odporność akumulatora na wstrząsy i korozję. Ma to szczególne znaczenie wtedy, kiedy montujemy akumulator w maszynach użytkowych narażonych na liczne wstrząsy i wibracje. Innowacyjną metodą stosowaną w akumulatorach TE EFB są cyrkulatory kwasowe. Rozwiązanie to pozwala na stały przepływ elektrolitu pomiędzy płytami akumulatora wraz z ruchem pojazdu. W efekcie tego elektrolit nie ulega rozwarstwieniu.

Akumulatory ciężarowe Bosch z serii T3, T4 i T5
Akumulatory ciężarowe Bosch z serii T3, T4 i T5

Akumulatory Bosch do motocykli, quadów i skuterów

W ofercie marki Bosch znaleźć można niezawodne akumulatory przeznaczone do montażu w motocyklach, quadach i skuterach. W ofercie znajdziemy 2 serie akumulatorów – M4 i M6. W motocyklach montuje się akumulatory 6V i 12V. Ze względu na małą ilość miejsca, stosuje się kompaktowe akumulatory w technologii AGM i PbSb.

Akumulator Bosch M4

Seria akumulatorów Bosch M4 przeznaczona jest do użytku na pokładzie dwu i czterokołowych pojazdów turystycznych, jak motory, skutery czy quady. Jednostki zasilania Bosch M4 nadają się do użytku zarówno przy instalacji 6V, jak i 12V. Serię M4 zaliczyć można do tradycyjnych akumulatorów, ze względu na technologię, w jakiej zostały wykonane. Wewnątrz komory znajduje się mieszanka ołowiu i antymonu. Akumulatory Bosch M4 są w pełni bezobsługowe, a zawarty wewnątrz komory elektrolit nie wycieka nawet przy przechyle równym 55 stopni.

Akumulator Bosch M6

Seria akumulatorów motocyklowych M6 to w pełni bezobsługowe akumulatory przeznaczone do instalacji 12V. Akumulatory M6 wykonane są w technologii AGM/GEL. Zastosowanie maty szklanej wewnątrz komory akumulatora zwiększa jego żywotność o niemal 20%. Elektrolit nie wycieka z akumulatora nawet przy znacznym przechyle. Seria Bosch M6 dedykowana jest do pojazdów typu off-rad, motocykli, quadów, skuterów śnieżnych i wodnych oraz kosiarek spalinowych.

Akumulatory trakcyjne Bosch

Akumulatory trakcyjne stosowane są w pojazdach, które wymagają dodatkowego zasilania na pokładzie lub wewnątrz kabiny pojazdu. W przeciwieństwie do akumulatorów rozruchowych nie wydzielają szkodliwych gazów i można je montować wewnątrz kamperów, na pokładzie łodzi czy jachtów. Akumulatory trakcyjne zasilają systemy nawigacyjne, kuchenki elektryczne, sprzęt audio i wszystkie podzespoły elektryczne używane wtedy, gdy silnik pojazdu jest w stanie spoczynku.

Akumulator Bosch L4

Akumulatory Bosch L4 mają zastosowanie w samochodach i przyczepach kempingowych oraz wozach turystycznych, na których pokładzie znajduje się duża ilość odbiorników energii elektrycznej. Na pokładzie każdego samochodu turystycznego znajduje się szereg sprzętów elektrycznych wymagających zasilania. Akumulator Bosch L4 ma dwojakie zastosowanie. Dostarcza energii na rozruch silnika i zasila mniejsze urządzenia pokładowe. Seria L4 Starter cechuje się dobrymi parametrami rozruchu nawet w niskich temperaturach, wysoką żywotnością oraz dobrą ceną.

Akumulator Bosch L5

Akumulatory Bosch L5 dostarczają energii elektrycznej na pokładzie samochodów kempingowych i przyczep, zasilając wszystkie urządzenia pokładowe. Ten typ akumulatora przystosowany jest do pracy ciągłej, czyli długotrwałego rozładowania. Akumulatory Bosch L5 charakteryzują się wysoką wydajnością, przy zachowaniu wysokiego współczynnika niezawodności. Seria L5 udoskonalona została o technologię Deep Cyrcle, zapewniając stały dostęp do energii elektrycznej nawet wtedy, kiedy akumulator pozbawiony jest zewnętrznego źródła zasilania. Dodatkowym autem jest bardzo niski poziom samorozładowania.