Akumulator do motocykla

Jaki akumulator do motoru?

Jaki akumulator do motocykla kupić? Na co zwrócić uwagę przed zakupem?

W tym poradniku motocyklisty odpowiemy na pytania, jaki akumulator do motocykla kupić i na co zwrócić uwagę przed zakupem, jak dbać o akumulator motocyklowy zimą oraz w jaki sposób naładować taki akumulator w przypadku rozładowania. Zacznijmy jednak od początku.

Podobnie jak w przypadku akumulatorów samochodowych, tak i te montowane w motocyklach źle znoszą okres jesienno-zimowy. Na uszkodzenie akumulatora może wpływać wiele czynników, jednak do najczęściej spotykanych przypadków należy zdecydowanie jego pełne rozładowanie. Okres jesienno-zimowy nie sprzyja motocyklistom, a większość jednośladów przez kilka miesięcy stoi nieużywanych w garażach. W tym czasie akumulator nie jest doładowywany, co prowadzi do jego nadmiernego rozładowania.

Problemy z odpaleniem motocykla nie muszą się jednak pojawiać na samym początku, a oznaki zużycia mogą objawić się dopiero po jego pierwszym naładowaniu. Sytuacja ta najczęściej ma miejsce w przypadku kilkuletnich akumulatorów, narażanych co roku na duże wahania temperatury. Jeżeli nasz obecny akumulator w motocyklu nie trzyma napięcia, warto rozważyć wymianę na nowy egzemplarz.

Problemy z akumulatorem w motorze nie koniecznie muszą pojawić się przy pierwszym uruchomieniu jednośladu w sezonie. Uszkodzenie akumulatora bądź jego wyeksploatowanie może nastąpić w dowolnej chwili, nawet w środku lata. Akumulatory ciężko znoszą zarówno ujemne temperatury, jak i te dodatnie, przekraczające ponad 30 stopni Celsjusza. Im temperatura wyższa, tym akumulator szybciej traci napięcie.

Chcąc uniknąć sytuacji, w której motocykl zwyczajnie nam nie odpali, powinniśmy rozważyć wymianę obecnego akumulatora na nowy. Który jednak wybrać? Który będzie lepszy? Akumulator kwasowo-ołowiowy, AGM, żelowy czy litowo-jonowy? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Jak dobrać odpowiedni akumulator do motocykla?

Akumulator motocyklowy

Wybór odpowiedniego akumulatora jest bardzo ważny, bowiem odpowiada on za rozruch i zasilanie całego układu elektrycznego w motocyklu. W przypadku, gdy nie wiemy jaki wcześniej zamontowany był akumulator, powinniśmy kierować się zaleceniami producenta, bądź dobrać odpowiedni typ według poniższych zaleceń. Jeżeli jednak wiemy, jaki mieliśmy zamontowany akumulator, warto postawić na ten sam typ, o tej samej pojemności.

Akumulator kwasowo-ołowiowy (konwencjonalny)

Akumulatory kwasowo-ołowiowe do motocykli dostępne są w dwóch wersjach, różniących się napięciem. Wyróżnić możemy akumulatory 12 V i 6 V. Wewnątrz akumulatora konwencjonalnego znajduje się płynny elektrolit (podobnie jak w przypadku akumulatorów samochodowych). Tego typu baterie należy zawsze montować pionowo, co zapobiegnie wylaniu się elektrolitu. Na obudowie znajduje się specjalny odpowietrznik, regulujący ciśnienie wytwarzanych gazów wewnątrz komory. Najczęściej montowane są w starszych jednośladach. Tego typu akumulator można kupić już za ok 50 zł.

Akumulator AGM (Absorbtive/ed Glass Matt)

Wewnątrz obudowy akumulatora AGM znajduje się włókno szklane, oddzielające płyty dodatnie i ujemne. Klasyczne płyty w tym przypadku zastąpione zostały specjalnie zaprojekowanymi matami, w strukturę których wsiąka elektrolit. Rozwiązanie to pozwala na swobodne montowanie akumulatora AGM pod kątem nawet 45 stopni, bez obaw o wyciek elektrolitu. Technologia AGM oprócz mobilności poprawia również żywotność baterii oraz jej parametry techniczne. Akumulatory AGM montowane są w nowych motocyklach z zaawansowanym osprzętem elektrycznym.

Akumulatory AGM dostępne są w dwóch wariantach – fabrycznie zalane elektrolitem oraz suchoładowane. Akumulator suchoładowany wyróżnia się tym, że w zestawie posiada dołączone specjalne pojemniki z elektrolitem. Pojemniki należy samodzielnie zalać elektrolitem. Cena akumulatora AGM do motoru oscyluje w przedziale 100-150 zł.

Akumulator żelowy (GEL)

Akumulatory żelowe stosowane są najczęściej w nowoczesnych motocyklach, o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Wewnątrz obudowy takiego akumulatora znajduje się elektrolit zagęszczony żelem krzemionkowym, który zagęszcza kwas. Zagęszczony elektrolit nie wycieka, dlatego akumulator żelowy możemy zamontować nawet pod kątem 90 stopni. Akumulatory GEL charakteryzują się lepszymi parametrami pod względem pojemności i głębokości rozładowania, w porównaniu do tych wykonanych w technologii AGM. Akumulator żelowy odporny jest na wysokie obciążenia i wyładowania, zapewniając stały poziom napięcia. Co ważne, akumulatory w technologii GEL odporne są na duże wahania temperatury, a podczas zimy wystarczy jedno podładowanie, aby zachować jego żywotność. Cena akumulatora żelowego oscyluje w przedziale 100-150 zł.