Centra to marka z bardzo dużą tradycją liczącą już ponad 100 lat. Centra produkuje akumulatory w Poznaniu, jednocześnie należąc do amerykańskiego holdingu Exide Technologies SA. Firma Centra jest jednym z wiodących producentów w branży, pod względem produkcji akumulatorów nie tylko w Polsce, ale również w całej Europie. Nacisk na najwyższą jakość produktów pozwala na utrzymywanie się na szczycie popularności w branży motoryzacyjnej od wielu lat. Ze względu na charakter pracy powiązany z różnymi formami ołowiu, który nie jest przyjazny dla środowiska, Centra kładzie duży nacisk na ekologię. Najważniejszym czynnikiem jest zastosowanie technologii, która uniemożliwia wydostanie się niepowołanych substancji do środowiska i uświadamianie pracowników oraz klientów o wpływie ołowiu na środowisko. Przykładem, który potwierdza powyższe tezy jest kampania prowadzona przez Centrę o nazwie „Włączam Ekomyślenie”.
Historia firmy marki Centra rozpoczyna się w roku 1910, kiedy to została ona utworzona przez przedsiębiorcę polskiego pochodzenia Andrzeja Kaczmarka. Pierwsza fabryka powstała w Berlinie i produkowała baterie małego gabarytu. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1919 roku, fabryka została przeniesiona do Poznania, gdzie od 1925 roku zaczęła funkcjonować pod nazwą „Pierwsza Poznańska Fabryka Elementów i Bateryj”.
W czerwcu 1925 roku powstały pierwsze produkty pod marką Centra. Z końcem roku 1994, 75% udziałów firmy zostało odsprzedane Zachodnioeuropejskiemu Zgrupowaniu Producentów Akumulatorów (CEAC) z siedzibą mieszczącą się w Paryżu. W 1995 roku, CEAC został wykupiony przez amerykański koncern Exide Corporation. W 2008 roku spółka zmieniła nazwę na Exide Technologies SA.
Fabryka akumulatorów mieszcząca się w Poznaniu, produkuje akumulatory w małej części na rynek wtórny aut. Wiele zastosowań technologicznych stosuje się w produktach tworzonych dla największych marek branży samochodowej na pierwsze wyposażenie aut. Ze względu na ogromne doświadczenie i duży nacisk na jakość oferowanych produktów, akumulatory Centry wykonane w technologii kwasowo-ołowiowej dostarczane są do wiodących producentów samochodów od ponad 100 lat. Producenci samochodów mają duże zaufanie do jakości produktów oferowanych przez akumulatory Centry. Firma Centra w połączeniu z Exide Technologies SA., produkuje akumulatory do aut wyjeżdżających z salonów takich marek jak: Alfa Romeo, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Jaguar, Land Rover, Lancia, Mini, Nissan, Peugeot, Renault, Saab, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.
Oprócz baterii do samochodów osobowych, Centra produkuje akumulatory przeznaczone dla:
Unia Europejska nakładając coraz to bardziej rygorystyczne normy na producentów samochodów osobowych, zmusza ich do drastycznego zmniejszania emisji CO2/km przez nowe auta. Szukając rozwiązania, producenci samochodów wprowadzili system Start-Stop w swoich autach, co zmusiło producentów akumulatorów do unowocześnienia technologii. Centra w połączeniu z holdingiem Exide, jako pierwsza w 2004 roku wprowadziła na rynek europejski akumulatory do aut z systemem Start-Stop. Akumulatory nowej generacji marki Centra opierają się głównie na technologii AGM oraz EFB, a to ze względu na bardzo dynamicznie rozwijający się rynek mikrohybryd oraz aut wykorzystujących system Start-Stop. Dzięki ciągłemu doskonaleniu i chęci osiągania lepszych wydajności akumulatorów, stosowane są najnowsze rozwiązania technologiczne takie jak:
W akumulatorach tradycyjnych możemy wyróżnić 3 typy akumulatorów:
Jest to najprostszy produkt oferowany przez Poznańską fabrykę. Jest to typ akumulatora, który powinien być montowany w starszych autach o podstawowym wyposażeniu. Ten model akumulatora nie powinien być stosowany w autach, które posiadają duże odbiorniki prądu i jeśli model eksploatacji to intensywne użytkowanie. Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie oferowane przez markę Centra z zakresu akumulatorów kwasowo-ołowiowych bezobsługowych.
Zakres pojemności Centry Standard mieści się w przedziale 40-90 Ah, z kolei zakres prądu rozruchowego serii akumulatorów Centry Standard waha się w zakresie 320-720 A. Rozmiary akumulatorów grupy Standard zaczynają się od najmniejszych oferowanych przez producenta czyli L0 (175 cm długości, 175 cm szerokości, 190 cm wysokości), a kończą na L05 (353 cm długości , 175 cm szerokości, 190 cm wysokości).
Model Centra Plus to akumulator o wyższej mocy rozruchowej niż standardowy, wykorzystujący technologię 3DX. Technologia ta dzięki lepszemu przewodnictwu prądu, wykorzystuje generowanie większej mocy, a odpowiedniej jakości stopy ołowiu zwiększają żywotność oraz wydajność akumulatora. Producent oferuje 31 różnych opcji tego modelu, zaczynając od pojemności 35 Ah, a kończąc na 110 Ah. Zakres prądu rozruchowego w akumulatorach z serii Centra Plus mieści się w przedziale od 240 A do 850 A. Rozmiary tej grupy akumulatorów zaczynają się od oznaczenia producenta B19 (187 cm długości, 127 cm szerokości oraz 220 cm długości), a kończąc na L06 (392 cm długości, 175 cm szerokości, 190 cm wysokości). Dzięki tak dużej różnorodności akumulatora serii Plus, można dobrać go praktycznie do każdego rodzaju auta.
Centra Futura to najmocniejszy model z gamy podstawowych akumulatorów, jakie oferuje firma Centra. Głównie charakteryzuje się większą mocą rozruchową oraz wykorzystaniem technologii Carbon Boost w procesie produkcyjnym. Innowacyjne rozwiązanie pozwala na przyjmowanie ładunków elektrycznych przez akumulator nawet do 1,5 razy szybciej niż standardowe rozwiązania. Szybsze ładowanie oznacza naładowanie akumulatora w większym stopniu, co w niskich temperaturach i korzystaniu w cyklu miejskim, znacznie wpływa na dłuższą żywotność akumulatora. Najmniejszy akumulator z serii Futura cechuje się następującymi parametrami: pojemność 38 Ah, prąd rozruchowy 300 A, a rozmiar to 187 cm długości, 136 cm szerokości oraz 220 cm wysokości. Największy akumulator tej serii ma 100 Ah pojemności, moc rozruchową 900 A, a rozmiary takiego akumulatora to 353x175x190 cm.
Akumulatory do aut z systemem Start-Stop możemy podzielić na 2 typy:
Pierwszy akumulator wyprodukowany w technologii Start-Stop został wyprodukowany w 2004 roku. Centra jest jednym z największych producentów akumulatorów AGM, dzięki ogromnym nakładom finansowym przy rozwoju tej technologii produkcyjnej. Aby spełnić rygorystyczne wymagania producentów samochodów z systemem Start-Stop, akumulatory AGM wykorzystują komponenty i materiały najwyższej jakości. Charakterystyczne w budowie akumulatora AGM jest zastosowanie kratki o specjalnym stopie ołowiu, dzięki separatorom wykonanym z maty szklanej, która chłonie elektrolit eliminując w ten sposób wystąpienie zjawiska rozwarstwienia elektrolitu. Do masy aktywnej dodane są unikalne dodatki węgla. Dzięki wysokiej kompresji płyt spada prawdopodobieństwo wystąpienia mechanicznego zwarcia akumulatora. W technologii produkcji akumulatora AGM wykorzystano system VRLA, który za pomocą zaworów reguluje prawidłowe odprowadzanie gromadzonych się gazów. Produkty tego typu są przeznaczone do aut z systemem Start-Stop oraz systemem hamowania rekuperacyjnego (odzyskiwania energii przy hamowaniu). Akumulatory AGM występują w pięciu wersjach mocy, zaczynając od pojemności 60 Ah i 680 A mocy rozruchowej, a kończąc na pojemności 105 Ah i prądzie rozruchowym na poziomie 950 A.
Dzięki zastosowaniu zaawansowanych stopów ołowiu oraz specjalnych stopów węglowych, akumulatory typu EFB według testów oznaczają się podwyższoną zdolnością przyjmowania ładunków oraz większą żywotnością w pracy cyklicznej. Kratka wykonana jest w technologii 3DX, która pozwala na lepsze przewodzenie pomiędzy kratką a masą aktywną, co skutkuje dłuższą żywotnością akumulatora oraz mniejszym oporem wewnętrznym. Zastosowanie specjalnych separatorów z włókna szklanego bardzo dobrze izoluje płyty dodatnie od ujemnych. Obudowa ma zabezpieczenie, które zapobiega wydostawaniu się iskier poza obręb akumulatora. Dodatkowo szczelna obudowa sprawia, że zapewniona jest hermetyczność zamkniętego bloku. Akumulatory EFB doskonale współpracują z systemem Start-Stop, systemem hamowania regeneracyjnego oraz innymi systemami mającymi na celu zmniejszenie zużycia ilości spalanego paliwa. Ten rodzaj akumulatorów jest cenowo tańszy w zakupie niż model AGM. Producent oferuje sześć modeli akumulatora EFB zaczynając od pojemności 60 Ah oraz mocy rozruchowej 640 A, a kończąc na pojemności 80 Ah i prądzie rozruchowym równym 720 A.