Akumulator do łodzi

Akumulator do łodzi

Jaki akumulator do łodzi / motorówki wybrać?

Akumulator na pokładzie łodzi wykorzystywany jest nie tylko do jej uruchomienia, ale także do stałego podtrzymania zasilania, znajdujących się na jej pokładzie urządzeń elektrycznych. Do takich urządzeń możemy zaliczyć m.in. radio, GPS, nawigację czy systemy łączności. Oprócz tego akumulator na pokładzie łódki zapewnia energię potrzebną do utrzymania oświetlenia. Od tego jaki akumulator do łodzi wybierzemy, zależy zatem bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się na pokładzie.

Oferta akumulatorów przeznaczonych do użytku na łodziach, motorówkach i jachtach jest szeroka, dlatego wraz z ekspertami przygotowaliśmy poradnik, jaki akumulator do łodzi wybrać oraz na co w szczególności zwrócić uwagę podczas jego wyboru.

Akumulator użytkowy a rozruchowy do łodzi – czym się różnią?

Na pokładzie znajduje się więcej niż jeden akumulator, odpowiadający za zasilanie poszczególnych elementów łodzi. Czym różni się akumulator rozruchowy od użytkowego? Pierwszy z nich służy głównie do rozruchu silnika, co wiąże się z chwilowym, dużym obciążeniem baterii. Akumulator rozruchowy wykorzystywany jest również do zasilania urządzeń pokładowych w trakcie, gdy silnik jest już uruchomiony. Natomiast akumulatory użytkowe zapewniają energię zawsze wtedy, gdy silnik jest wyłączony. Ilość akumulatorów rozruchowych zazwyczaj ograniczona jest poprzez konstrukcję danej łodzi. W przypadku akumulatorów użytkowych ich ilość ograniczana jest tylko i wyłącznie przez miejsce na pokładzie.

Jaki typ akumulatora wybrać?

W celu uzupełnienia zapotrzebowania energetycznego na pokładzie łodzi, stosuje się akumulatory żelowe, AGM, kwasowo-ołowiowe oraz litowe. Który z nich jest najlepszy?

  • Żelowe – elektrolit wewnątrz baterii zagęszczony jest żelem krzemionkowym, unieruchamiając tym samym kwas, co zapobiega wyciekom elektrolitu. Akumulatory GEL cechują się wysoką odpornością na zmiany temperatury, wstrząsy i co ważne – można je montować pod kątem, nawet 90 stopni. Dodatkową zaletą jest niski poziom samorozładowania, co pozwala na dostarczanie większej ilości prądu do urządzeń podłączonych do baterii.
  • AGM – wewnątrz akumulatora znajdują się maty szklane nasączone kwasem siarkowym, oddzielone ołowiowymi elektrodami. Zastosowanie włókna szklanego znacząco przyspiesza ładowanie akumulatora oraz zapewnia wyższy transfer energii. Akumulator AGM można montować na powierzchni pochyłej do 45 stopni. Doskonale sprawdza się jako akumulator rozruchowy na łodzi.
  • Kwasoweakumulatory kwasowo-ołowiowe wypełnione są kwasem siarkowym. Obudowa wyposażona jest w specjalne odpowietrzniki wyrównujące ciśnienie gazów wewnątrz komory. Ze względu na niską szczelność, nie nadaje się do stosowania wewnątrz pomieszczeń jako akumulator użytkowy. Charakteryzuje się niską żywotnością, koniecznością obsługi oraz wysokim samorozładowaniem.
  • Litowe – jest to najdroższy typ akumulatorów do łodzi. Charakteryzuje się on bardzo dużą żywotnością i wydajnością. Przy zachowaniu takich samych wymiarów oferuje znacznie większą pojemność oraz niższą wagę. Poziom samorozładowania jest na niezwykle niskim poziomie.

Akumulator głębokiego rozładowania do łodzi

Akumulatory stosowane na pokładzie łodzi powinny być przystosowane do głębokiego rozładowania. Do takich baterii możemy zaliczyć akumulatory żelowe i AGM, które w ciężkich warunkach sprawdzają się najlepiej. Akumulatory głębokiego rozładowania posiadają specjalne oznaczenia jak Deep Cycle. Po żadnym pozorem nie używaj akumulatorów samochodowych, które podczas głębokiego rozładowania ulegają uszkodzeniu. Dotyczy to każdej sytuacji, bez względu czy szukasz akumulatora do łodzi wędkarskiej, łodzi zanętowej, łodzi motorowej, jachtu, pontonu czy żaglówki.