Akumulatory obsługowe

Akumulator obsługowy

Szukając nowego akumulatora do samochodu, możemy napotkać dwa podstawowe typy – akumulatory bezobsługowe i te wymagające obsługi ze strony kierowcy pojazdu. Akumulatory bezobsługowe są znacznie popularniejsze i zaliczyć do nich możemy praktycznie większość kwasowo-ołowiowych akumulatorów dostępnych w sklepach. Czym jednak różni się akumulator bezobsługowy od obsługowego? Jak ładować akumulator wymagający obsługi ze strony kierowcy, jakie są wady i zalety stosowania tego typu baterii w samochodzie? Na te i więcej pytań odpowiadamy poniżej.

Akumulator obsługowy czy bezobsługowy?

Akumulatory obsługowe wymagają cyklicznego kontrolowania poziomu elektrolitu oraz jego gęstości. Bardzo ważne jest, aby podczas sprawdzania stanu akumulatora nie rozlać elektrolitu. Czynność tą najlepiej wykonywać w rękawiczkach, aby nie poparzyć sobie dłoni.

Pomiar gęstości elektrolitu wykonuje się za pomocą areometru, dostępnego praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym. Gęstość eksploatacyjna elektrolitu normowana jest przez prawo. Na chwilę obecną gęstość nie powinna przekraczać 1,3 kg/l w temp. +25 stopni Celsjusza. Najczęściej jednak spotkać możemy zalecenia, informujące o nieprzekraczaniu 1,28 kg/l elektrolitu. Poziom naładowania akumulatora obsługowego można sprawdzić za pomocą dwóch bardzo prostych w obsłudze urządzeń – woltomierza i areometru. Napięcie akumulatora nie powinno być niższe, niż 12,5 V.

Akumulatory obsługowe wypierane są z rynku przez baterie hermetyczne, niewymagające stałego kontrolowania poziomu elektrolitu oraz jego gęstości.

Ładowanie akumulatora obsługowego

Akumulatory obsługowe ładuje się dokładnie w taki sam sposób, jak tradycyjne akumulatory bezobsługowe (hermetyczne). Podobnie jak w przypadku akumulatorów kwasowych, ładowanie powinno odbywać przy użyciu prądu nie większego niż 10% pojemności akumulatora. Czas ładowania zależny jest m.in. od rodzaju akumulatora, jego pojemności, napięcia ładowania i stopnia rozładowania.

Czas ładowania zależy od stopnia rozładowania akumulatora, wielkości prądu i napięcia ładowania.

Akumulator obsługowy a dolewanie wody destylowanej

Akumulatory obsługowe najczęściej wykonane są z obudów, umożliwiających kontrolę poziomu elektrolitu bez potrzeby odkręcania zaworów. Sprawdzenie stanu baterii powinno odbywać się przynajmniej raz w roku. Jeżeli podczas tej czynności odnotujemy spadek poziomu elektrolitu, braki uzupełnić powinniśmy dolewając wody destylowanej. Ilość dolewanej wody do akumulatora należy stale kontrolować wskaźnikiem, zamontowanym na obudowie baterii. Wskazuje on maksymalną oraz minimalną ilość elektrolitu, jaka powinna znajdować się w komorze akumulatora.