Przenośny akumulator rozruchowy, booster czy kable?

Przenośny akumulator rozruchowy, booster czy kable?

Problem z rozładowanym akumulatorem pojawia się najczęściej zimą, gdy ujemne temperatury panujące na zewnątrz skutecznie zmniejszają skuteczność akumulatora, prowadząc do jego samoczynnego wyładowania. Problem ten dotyczy głównie starych akumulatorów w samochodach, które pierwszą młodość mają już dawno za sobą. Technologia wykonania komory silnika oraz zabezpieczenia akumulatora przed negatywnym wpływem temperatury z każdym rokiem idzie na przód, dzięki czemu nowe samochody odpalają praktycznie za każdym razem, nawet, gdy na dworze panuje siarczysty mróz. Co jednak zrobić, gdy mamy nieco starsze auto, a nasz akumulator odmówił posłuszeństwa? Jak przygotować się na taką okoliczność?

Najprostszym sposobem na uruchomienie samochodu z rozładowanym akumulatorem jest zasięgnięcie pomocy od innego kierowcy, który po podłączeniu klemów do naszego i swojego akumulatora, będzie w stanie dostarczyć nam odpowiedniej ilości mocy na rozruch silnika. Z podłączaniem klemów należy jednak uważać, bowiem nieumiejętne podłączenie kabli rozruchowych może prowadzić do uszkodzenia akumulatora, a nawet osprzętu elektrycznego pojazdu. Szczególną uwagę powinni zachować posiadacze silników diesla.

Co jednak zrobić, gdy nie mamy nikogo w pobliżu, kto mógłby nam służyć pomocą? W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie przenośnego akumulatora rozruchowego, nazywanego często boosterem lub jump starterem. Czym jest booster i w jaki sposób działa zewnętrzne urządzenie rozruchowe do samochodu?

Awaryjny start silnika – booster czy kable?

Awaryjne uruchomienie silnika za pomocą boostera wbrew przekonaniu wielu kierowców jest całkowicie bezpieczne zarówno dla samego akumulatora, jak i silnika w naszym aucie. To samo dotyczy awaryjnego rozruchu za pomocą kabli rozruchowych. Przenośny akumulator rozruchowy jest jednak znacznie wygodniejszy w użyciu, a przede wszystkim mniej problematyczny w podłączeniu, w przeciwieństwie do popularnych klemów. Boostery (spotykane również pod nazwą – rozrusznik, starter czy powerbank) doskonale radzą sobie nawet z głęboko rozładowanymi akumulatorami, gwarantując uruchomienie silnika praktycznie za każdym razem.

Suche akumulatory służące do awaryjnego uruchamiania silnika wyposażone są w baterie litowo-polimerowe o bardzo dużej pojemności, gwarantując odpowiednią ilość energii nawet w przypadku mocno rozładowanego akumulatora. Obsługa boostera jest bardzo prosta, a do jego obsługi wymagana jest obecność tylko jednej osoby. Mimo swoich niewielkich wymiarów, waga rozruchowego akumulatora przenośnego sięgać może od 10 do nawet 20 kg. Plusem jednak jest to, że urządzenie rozruchowe zmieści się praktycznie w każdym bagażniku oraz fakt, że prawie każdy jump starter posiada praktyczny uchwyt ułatwiający przenoszenie rozrusznika.

Jak podłączyć awaryjny zestaw rozruchowy do akumulatora?

Uruchomienie silnika za pomocą zestawu rozruchowego jest bardzo proste. W celu uruchomienia samochodu wystarczy podłączyć klemę dodatnią (kolor czerwony) boostera do bieguna oznaczonego plusem na akumulatorze. Klemę ujemną (kolor czarny) startera należy natomiast podłączyć do masy auta – w tym przypadku może to być fragment komory silnika.

Przenośny akumulator rozruchowy – jak wybrać najlepszy?

Przenośny akumulator rozruchowy - jump starter
Przenośny akumulator rozruchowy – jump starter

Pojemność przenośnego akumulatora rozruchowego (boostera) powinna być dopasowana do pojemności silnika, w jaki wyposażony jest nasz samochodód. Najtańsze urządzenia rozruchowe kupić już można w granicach 150-200 złotych. Za profesjonalny starter do samochodu przyjdzie nam jednak zapłacić od 500 do nawet 1000 złotych. Od czego zależy cena akumulatora przenośnego? Głównym czynnikiem wpływającym na cenę jest pojemność zamontowanej baterii. Im pojemność większa, tym większy silnik jesteśmy w stanie bezproblemowo uruchomić.

Tanie jump startery oferują moc na poziomie 900-1000 A, co odpowiada 9-10 Ah. Tego typu urządzenie pozwoli na rozruch silnika o pojemności do 1800 cm3. Dotyczy to zarówno silników benzynowych, jak i silników diesla. Zestawy rozruchowe o mocy ok 1800 A pozwalają na uruchomienie silnika o pojemności nawet 3000 cm3, a profesjonalne startery oferujące moc na poziomie 2500 A i bez problemu uruchomią silnik w SUV-ie, przekraczający pojemność 4 l. Kupując zestaw do awaryjnego rozruchu silnika należy wziąć pod uwagę zapas mocy, szacowany na 10-15% większy, niż zalecany jest do danego modelu silnika.

Akumulator rozruchowy z kompresorem 12V, gniazdem i latarką?

W sklepach spotkać można akumulatory rozruchowe, oferujące znacznie więcej funkcji, niż tylko awaryjny start silnika. Wiele z urządzeń z wyższej półki wyposażonych jest w kompresor, umożliwiający pompowanie kół, gniazdo USB, zapalniczkę, latarkę LED czy funkcję powerbank, umożliwiającą podładowanie telefonu. Im większa ilość funkcji dodatkowych, tym cena urządzenia jest wyższa.

Zestaw rozruchowy przydaje się również podczas wakacyjnych wyjazdów, kiedy to doskonale sprawdza się jako źródło prądu dla lodówki turystycznej, czy stacja ładowania aparatu i laptopa.

Dobra stacja rozruchowa, czyli jaka?

Dobry booster oprócz pojemnej baterii i wielu funkcji dodatkowych, wyposażony będzie we wskaźnik naładowania wewnętrznego akumulatora. Każda bateria w stanie spoczynku ulega samorozładowaniu. Tak samo jest w przypadku przenośnych akumulatorów rozruchowych. Wskaźnik naładowania baterii w łatwy sposób pozwala określić, w jakim stanie jest posiadane przez nas urządzenie. Tego typu jump starter zawsze warto mieć w samochodzie nie tylko zimą. Co prawda cena zakupu tego typu rozrusznika nie jest mała, jednak jest on niezbędny w sytuacji, gdy nasz akumulator odmówił posłuszeństwa.