Akumulator NiMH

Akumulator Ni-MH Toyota

Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy oznaczany jest symbolem NiMH. Jest to akumulator, którego katodą jest płytka wykonana z niklu, a anoda zbudowana jest ze stopów metali, które reagując wydzielają wodór, tworząc wodorek metalu.

Budowa akumulatora NiMH

Akumulator NiMH pomimo świetnych właściwości magazynowania energii oraz braku szkodliwych pierwiastków (takich jak kadm), przed długi czas nie był włączony do masowej produkcji. Problematyczna okazuje się konstrukcja, która wymaga absolutnej szczelności, wysokiego ciśnienia oraz porowatej elektrody. Płytka niklowa pełni funkcję elektrody dodatniej, a elektrodą ujemną jest stop magnezu, kobaltu, aluminium, manganu oraz niklu. Klucz elektrolityczny wykonany jest z materiału zwanego poliamidem lub polietylenem. Elektrolit w akumulatorze NiMH posiada odczyn zasadowy.

Następca NiCd

Akumulatory NiMH są następcą akumulatorów NiCd. Charakteryzują się kilkukrotnie większą pojemnością. Akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe są droższe od swojego poprzednika, będąc jednocześnie mniej żywotne oraz charakteryzują się krótszym czasem samorozładowania.

Zastosowanie akumulatorów NiMH

Akumulatory NiMH znalazły szerokie zastosowanie w gamie samochodów hybrydowych. Marka Toyota używa tego typu akumulatorów w większości swoich modeli, między innymi w swoim pierwszym hybrydowym modelu Toyota Prius.