Akumulatory do FSO

FSO

FSO

Fabryka Samochodów Osobowych to pełna nazwa jaka kryję się pod sformułowaniem FSO. FSO to Polskie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe oraz dostawcze. FSO swoją pierwszą fabrykę umiejscowiło w Warszawie, kolejna utworzona w 1986 roku funkcjonowała w Nysie.

Początki Polskiej motoryzacji

Rząd Polski po wojnie chciał odbudować przemysł motoryzacyjny, jednocześnie uzyskując licencję na produkcję auta osobowego. Początkowo podjęto rozmowy z Fiatem o wykupie licencji na model Fiat 1400. Próby zakończyły się fiaskiem, a Polski rząd podpisał kontrakt na uzyskanie licencji samochodu Gaz-M20 Pobieda. Dopiero w 1954 roku, z fabryki wyjechała pierwsza Warszawa, wykonana jedynie z Polskich części. W 1964 roku opracowano następcę Warszawy, czyli Polskiego Fiata 125p, jednak w tamtych latach pozostał jedynie prototypem. W 1957 roku do seryjnej produkcji wchodzi model małolitrażowego pojazdu Syrena 100. W 1972 roku produkcję Syreny przeniesiono do fabryki FSO w Bielsku-Białej. W 1965 roku usilnie poszukiwano następcy Syreny. Do wyboru były dwie możliwości, zmodernizowanie krajowej Syreny bądź Warszawy, lub kupno gotowej licencji. Wybrano opcję wykupu licencji, czego następstwem było podjęcie negocjacji z marką Fiat oraz Renault. Propozycja włoskiego producenta okazała się bardziej korzystna pod kątem finansowym i technologicznym. Produkcja Fiata 125p rozpoczęła się w 1967 roku, bazując na płycie podłogowej Fiata 1300/1500 oraz konstrukcji nadwozia Fiata 125. Dostawcą akumulatorów do FSO np. Fiata 125p, była Poznańska fabryka produkująca akumulatory kwasowo-ołowiowe Centra. Kolejnym modelem, który został wyprodukowany w fabrykach FSO przy współpracy z konstruktorami z Fiata został model Polonez. Model ten przechodził kilka modernizacji, tworząc wersje między innymi Caro oraz Atu.

Fuzja

Rok 1995 okazał się przełomowy dla FSO ze względu na sprywatyzowanie firmy. Udziały większościowe wykupiła koreańska firma Daewoo. Na początku połączenie obu marek przyjęło nazwę Daewoo- FSO aż do 2004 roku, gdzie powrócono do pierwotnej nazwy polskiej fabryki FSO. W polskich fabrykach podkuwano takie modele jak:

  • Tico
  • Leganza
  • Matiz
  • Lanos
  • Nubira
  • Espero

Ze względów ekonomicznych największą popularność odniósł model Matiz. Niska cena zakupu oraz tanie części eksploatacyjne, to największe atuty miejskiego samochodu produkowanego przez FSO. Wymienne podzespoły takie jak akumulatory do FSO Matiz były tanie w zakupie, ze względu na małe zapotrzebowanie instalacji na pobór energii elektrycznej.

Aveo

W 2006 roku FSO podpisało umowę z General Motors w kwestii produkcji Chevroleta Aveo. Pierwszy egzemplarz został wyprodukowany w lipcu 2007 roku. FSO w późniejszym czasie opracowało własny model na podstawie Chevroleta Aveo, który był produkowany na rynek Ukraiński.

Upadek FSO

Wśród nowych partnerów do współpracy z FSO wymieniało się takie firmy jak Chery Automobile. Kryzys na rynku odcisnął duże piętno na polskiej motoryzacji, doprowadzając praktycznie całkowicie do upadku Polskiej marki FSO. Pomimo zapewnień o płynności i dobrego stanu finansowego firmy, produkcja została wstrzymana.